0850 333 7785
E-Destek

Airbnb’nin Yükselişi ve Otelciliğin Geleceği

Airbnb’nin Yükselişi ve Otelciliğin Geleceği

airbnb logosu art alanda otel girişi

Son yirmi yılda internet aleminde yaşanan ilerlemenin en çok etkilediği sektörlerden birisi, hiç kuşkusuz, turizm sektörü oldu. Gelişen teknolojiler, mobil cihazların yükselişi ve insanların daha çok seyahat etmeye başlaması, sektörde yenilikçi çözümlerin artmasına yol açtı. Bu yeni çözümlerden birisi de Airbnb. İnternet sitesi üzerinden sisteme kayıt olan kullanıcıların, evlerini veya evlerinin odalarını kiralayabildiği Airbnb’nin bilinirliği günden güne artıyor.

 

Teknik olarak, otel rezervasyonu yapmaktan farkı bulunmayan sistemin, başlarda otel endüstrisini etkilemeyeceği düşünülüyordu. Ucuz seyahat yolları arayan ve Couchsurfing ya da Workaway gibi alternatif konaklama yöntemlerini tercih eden kitlenin dışına çıkamayacağı öngörülen Airbnb, son yıllarda gösterdiği başarıyla bu öngörüleri boşa çıkardı.

 

Airbnb’yle İlgili Bazı İstatistikler

 

2008 yılında basit girişim olarak ortaya çıkan, Haziran 2017 verilerine göre aylık 76 milyon ziyaretçi sayısını geçen ve 2017 yılı sonuna kadar 100 milyon konaklamaya ulaşacağı öngörülen  Airbnb.com konaklama endüstrisinin en önemli aktörlerinden birisi olma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Airbnb ve benzeri yenilikçi platformların otel ve konaklama endüstrilerinin geleceğine ne şekilde yön vereceği, konuya ilgisi olan bütün sektörlerin ve işverenlerin merceği altında.

 

Turistlerin daha uygun fiyatlı konaklama yöntemlerini tercih etmesi ve Airbnb gibi alternatif kanallara yönelmesi, otel endüstrisi için bir tehdit olarak algılanabilir. Nitekim, ABD kaynaklı danışmanlık ve değerleme şirketi olan HVS’nin 2015 yılında yaptığı bir araştırmaya göre; Airbnb, otellerin doğrudan gelirlerini 450 milyon dolar aşağıya çekti. Bu gelir kaybının neden olduğu yiyecek-içecek ve hizmet satışı gibi bağlantılı zararlar ve işten çıkarmalar da göz önünde bulundurulduğunda, 2007 yılında Brian Chesky ve Joe Gebbia adlı oda arkadaşlarının, kaldıkları apartman dairesinin kirasını çıkartmak için geliştirdikleri bu basit fikrin, turizm endüstrisinde yeni bir döneme öncülük ettiğini söylememiz mümkün.

 

Airbnb, Müşterilerine Nasıl Bİr Fark Sunuyor?

 

Madalyonun öteki yüzüne baktığımızdaysa, Airbnb’nin otel endüstrisinin gelişmesine yardımcı olacağını da söyleyebiliriz. Bunun için Airbnb vakasının analiz edilmesi ve müşterilere nasıl ulaştığının doğru bir şekilde tespit edilmesi gerekir. İlk etapta, müşterilerin dikkatini çeken yegâne unsurun düşük konaklama fiyatları olduğu düşünülse de Airbnb yenilikçi denemelerle fark yaratmaya çalışıyor. Bunlardan biri de kategorilere eklenen “Deneyimler” başlığı. Bu kategorinin altındaki seçenekler incelendiğinde konaklama imkânından ziyade yaşanacak deneyimin satıldığı görünüyor. Kategori altında; tatil fotoğraflarınızın profesyonel bir fotoğrafçı tarafından çekilip rötuşlanmasından dövüş sanatları öğretmeye, tekne kullanmayı öğrenmekten bonzai bitkisi budamayı öğretmeyi vaat edenlere kadar çok çeşitli ve ilginç deneyim sunuluyor. Airbnb bu sayede yatak, yemek ve kalacak bir yeri uygun fiyata sunan bir platform olmanın ötesine geçmeye çalışıyor.

 

Konaklama endüstrisi hızlı bir değişim geçiriyor. Seyahat alışkanlığı edinenlerin artması, şehirler ve ülkeler arası ulaşımın kolaylaşması ve sosyal medyanın güçlenmesi gibi gelişmeler konaklama endüstrisi açısından yeni yaklaşımların ortaya çıkmasına yol açıyor. Müşteri memnuniyetinin hiç olmadığı kadar değer kazandığı günümüzde konaklama endüstrisinin aktörlerinin bu ihtiyacı doğru bir şekilde yanıtlaması gerekiyor. Airbnb ve benzeri platformların müşterilere kattığı değerin doğru bir şekilde değerlendirilmesi ve bu platformları öne çıkaran özelliklerin, vakit kaybedilmeden uygulamaya alınması, değişen turist kitlesine hitap edebilmenin başlıca yollarından birisi olarak öne çıkıyor.

 

Buradan oteller ve otel işletmecileri açısından çıkarılabilecek bir ders var. Airbnb ve benzeri platformlara rezervasyon komisyonu ödemek istemeyen veya daha az komisyon ödemek isteyen otelciler, işletmelerine ait internet sitelerinde sundukları deneyimi vurgulamaya odaklanabilir. Otelin yalnızca odalarını, güzel yemeklerini veya havuzunu öne çıkarmak yerine burada konaklayacak misafire yaşatılacak deneyimi öne çıkartabilirler.

 

Kaynaklar:

 

  1. “Airbnb.com Site Istatistikleri.” SimilarWeb, www.similarweb.com/website/airbnb.com#overview.
  2. Özoğul, Erkan Mert. “Bu Yıl 100 Milyon Konaklamayı Geçecek Olan Airbnb, Otel Endüstrisini Tehdit Ediyor.” Pazarlamasyon, 21 Temmuz 2017, www.pazarlamasyon.com/is-dunyasi/ekonomi/yil-100-milyon-konaklamayi-gececek-olan-airbnb-otel-endustrisini-tehdit-ediyor/.
  3. HVS Consulting & Valuation. “Airbnb and Impacts on the New York City Lodging Market and Economy.” HVS, 13 Ekim 2015, www.hanyc.org/wp-content/uploads/2015/10/HVS-Impact-Study-FINAL-Airbnb-and-the-NYC-Lodging-Market-10-27-15-copy.pdf.